torsdag 10 september 2009

Keynes: Fredens ekonomiska följder

Jag har just läst boken: Keynes; Fredens ekonomiska följder. Boken skrevs november 1919. Det gavs ut en svensk version. Boken finns fortfarande att köpa på antikvariat. Mitt ex kostade: 70kr. Att en gammal klassiker är så billig, det är fantastiskt.


Keynes hade varit freds förhandlare för England. Men han avsade sig tjänsten då han ansåg att fredsvillkoren var för hårda. Han visar att det var i princip omöjligt för Tyskland att betala tillbaka det belopp som de allierade krävde.

Tyskland avkrävdes landområden där det hade funnits järn och kol. De avkrävdes alla tåg, båtar och kolonier. Tyskland fick inte införa tullar medans de allierade fick det. Det vill säga att de i princip endast kunde importera varor men försvårades att exportera något.


Frågan var helt enkelt: Vad skulle det Tyska folket leva av. Keynes räknade fram att även om de betalade allt de kunde i 30 år så skulle de vara mera i skuld än när de började. Det vill säga att det var i princip omöjligt att komma i från skulderna. Han såg att det var i princip omöjligt och varnade för följderna. Han varnade för att Tyskland kunde bli en ny krutdurk. Han var så förutseende men få lyssnade. Weimarrepubliken skapades och resten är historia.

1 kommentar:

  1. http://kalathmaonline.blogspot.com23 september 2010 kl. 07:55

    Hej Mikael, jag citerade dig(från http://flutetankar.blogspot.com/2010/01/vem-ska-jag-inte-rosta-pa.html) i min blogg när jag skrev om valet 2010 i Sverige. Länken är http://kalathmaonline.blogspot.com/2010/09/swedish-election-2010.html.
    All kärlek/Kalathma

    SvaraRadera